Mona Paré

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Mona Paré
Associate Professor

Ph.D., Law, University of London, 2007
Diplôme d’études Supérieures, international relations, Graduate Institute of International Studies, Geneva, 1996
Maîtrise, Law, Université Aix-Marseille, 1994
Licence, Law, Université Aix-Marseille, 1993

57 rue Louis-Pasteur, room 331

Bureau: 613-562-5800 ext. 3242
Télécopieur: 613-562-5121

Courriel professionnel: Mona.Pare@uOttawa.ca

Mona Paré

Biography

Mona Paré's research interests relate to her work areas prior to joining the Civil Law Section in 2007. She has worked for human rights and child rights organizations, including street children's organizations in Asia and Europe. She was a team member of the United Nations Programme on Disability during the negotiations of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities. Mona Paré is a founding member of the Interdisciplinary Research Laboratory on the Rights of the Child (LRIDE-IRLRC).

Recent Publications

Paré, M. « L’intégration rime-t-elle avec l’égalité? La versification en faveur de l’inclusion par le Tribunal des droits de la personne », in Le Tribunal des droits de la personne et le Barreau du Québec, Le Tribunal des droits de la personne : 25 ans d'expérience en matière d'égalité, Cowansville, Yvon Blais, 2015, 145-181

Paré, M. “Inclusion and participation in special education processes in Ontario, Canada”, in Tali Gal and Benedetta Faedi Duramy eds. International Perspectives and Empirical Findings on Child Participation: From Social Exclusion to Child-Inclusive Policies, Oxford University Press, 2015, 37-58

Paré, M. “Examining Children’s Participation as a Right Protected under Canadian Law”, in Murray, E. ed., Children Matter – Exploring Child and Youth Human Rights Issues in Canada, Mount Royal University, 2012, e-book

Paré M, « L’accès à la justice des enfants et leur droit de participation devant les tribunaux : quelques réflexion », Revue générale de droit, Vol.44, No.1, 2014, 81-124

Paré M & Bélanger N, « La recherche de l’inclusion scolaire à travers les recours offerts aux familles : perspective comparative canadienne dans un contexte francophone minoritaire », Revue canadienne droit et société, May 2014, Vol.29, No. 3, 2014, 327-344

Paré M, “Refining the Test for Discrimination in the Context of Special Education: Moore v British Columbia” Journal of Law and Equality, Vol. 10, 79-92

Paré M, « Le langage des accommodements raisonnables: Quelles perspectives pour l'égalité des enfants handicapés en milieu scolaire? », Revue juridique Thémis, Vol.46, No.3, 485-523

Paré M, “Inclusion of students with disabilities in the age of technology: Need for human rights guidance”, Education & Law Journal, vol. 22.1, 2012, 39-61

Paré M, “Of minors and the mentally ill: Re-positioning perspectives on consent to health care”, Windsor Yearbook of Access to Justice, No.1, 2011, 107-125

Paré M, « L’adoption coutumière au regard du droit international: droits de l’enfant v. droits des peuples autochtones? », Revue générale de droit, Vol. 41, No. 2, 2011, 611-654

Paré M, « Un droit de participation? Étude critique du cadre législatif de l’éducation des enfants handicapés en Ontario », International Journal of Canadian Studies, No. 42, 2010, 47-67

Paré M, « La mise en œuvre de la Convention relative aux droits de l’enfant : une question de principes », in Le Tribunal des droits de la personne et le Barreau du Québec, Race, femme, enfant, handicap : les conventions internationales et le droit interne à la lumière des enjeux pratiques du droit à l’égalité, Cowansville, Yvon Blais, 2010, 391-427

Courses Taught

  • DRC 1798: Droit international public
  • DRC 4536/ DCL 6732A: Droit international des droits de la personne
  • DRC 4761: Droit de l'enfance
  • DCL 5531: Les droits de l'enfant: une approche interdisciplinaire
  • DCL 5131: Children's Rights: An Interdisciplinary Approach

 

 

 

Fields of Interest

  • Droit international des droits de la personne
  • Droits de l’enfant
  • Droits des personnes handicapées
  • Égalité et non-discrimination
  • Droit de l'éducation
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