The Act of Respecting the Professional Status and Conditions of Engagement of Performing, Recording and Film Artists Under Pressure: the Impact of new Technologies on its Capacity to protect Freelance Artists

Maude Choko

Asia Pacific Journal of Arts and Cultural Management, 12(1), pp. 37-47, 2015.

Résumé (dans la langue de publication) :

Abstract The Act Respecting the Professional Status and Conditions of Engagement of Performing, Recording and Film Artists was enacted more than 30 years ago to promote collective autonomy of artists in Québec. New technologies have influenced the way work is organised in the production of fiction for any type of screen. This article considers the question of how new technologies impact the application of this piece of legislation, in the context of the restrictive interpretation adopted by Québec tribunals of the definition of “producers. The author concludes that the combination of the narrow definition with new technologies risks to erode the effectiveness of the Act by reducing its scope of application.

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Domaines :

À propos de l’auteur :

Les recherches de la professeure Maude Choko portent sur la liberté d'association et la promotion de l'autonomie collective des travailleurs autonomes. Convaincue de l'intérêt du régime de rapports collectifs des artistes pour un plus grand nombre de travailleurs autonomes et soucieuse d'intégrer ses démarches artistiques et juridiques, la professeure Choko a choisi d'orienter ses recherches vers le régime de rapports collectifs des artistes au Québec et les effets de la promotion de leur autonomie collective, par l'encadrement législatif, sur leur protection. Elle est soucieuse de collaborer avec des organismes voués à la défense des intérêts des travailleurs, notamment des artistes. La professeure Choko s’intéresse aussi aux questions liées à la pédagogie. C’est ainsi qu’elle a récemment obtenu des fonds pour la conception d’un nouveau cours hybride à la suite d’un concours tenu par l’Université d’Ottawa. Elle a proposé d’adopter une approche innovatrice dans l’enseignement juridique basée sur la pédagogie inversée.

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